Ład podatkowy
Poprzez odpowiednio dopasowany pakiet procedur chronimy firmy i ich zarządy przed zarzutem braku zachowania należytej staranności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jest to działanie, które zabezpiecza firmę i zarząd w trakcie kontroli skarbowych.
Analiza dokumentacji i dostosowanie procedur funkcjonujących w przedsiębiorstwie do postanowień dyrektywy 2019/1153 z 20 czerwca 2019 r. ustanawiającej zasady ułatwiające korzystanie z informacji finansowych i innych informacji w celu zapobiegania niektórym przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie lub ich ścigania
a) audyt i dostosowanie procedur funkcjonujących w Spółce w celu jej przygotowania do realizacji obowiązków wynikających z procedowanej Ustawy o Systemie Informacji Finansowej
b) opracowanie trybu i sposobów przekazywania informacji do systemu, zakresu informacji przekazywanych, wskazania podmiotów uprawnionych do pozyskiwania danych gromadzonych w systemie oraz wdrożenie zasad ochrony przetwarzanych informacji
c) opracowanie instrukcji i zasad postępowania podmiotu przed organami krajowymi właściwymi w sprawach zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie lub ich ścigania
d) opracowanie zasad lokalizacji rachunku służącego gromadzeniu, przechowywaniu lub inwestowaniu środków finansowych z wyłączeniem możliwości uzyskania informacji o aktywach i dokonanych transakcjach
Analiza dokumentacji i stworzenie/dostosowanie procedur składających się na tzw. „ład podatkowy”, w tym m.in.:
1. Procedura zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów finansowania dłużnego oraz wydatków na usługi niematerialne ze szczególnym uwzględnieniem usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych
2. Procedura weryfikacji i klasyfikacji należności do tzw. ulgi na złe długi w podatku VAT i CIT oraz zaliczania do kosztów uzyskania przychodów należności nieściągalnych
3. Procedura ujawniania oraz ujmowania korekt w deklaracji podatku VAT oraz korekt przychodów i korekt kosztów w wyniku podatkowym – deklaracja CIT
4. Procedura określająca zasady używania i rozliczania kosztów eksploatacyjnych, samochodów służbowych do celów prywatnych
5. Procedura prowadzenia ewidencji środków trwałych, ze szczególnym uwzględnieniem rozliczenia zakończonych inwestycji tj. środków trwałych w budowie, oraz naliczania i księgowania amortyzacji
6. Procedura należytej staranności w zakresie realizacji obowiązków płatnika podatku u źródła
7. Procedura należytej staranności w zakresie realizacji obowiązków weryfikacji kontrahentów wraz z weryfikacja ich rachunków bankowych z perspektywy ujęcia wydatków jako koszt podatkowy oraz rozliczeń w podatku VAT tzw. biała lista
9. Procedura dotycząca obiegu dokumentów związanych z naliczaniem i zatwierdzaniem list płac
10. Procedura sporządzania dokumentacji cen transferowych oraz sporządzenia i złożenia formularza TPR-C
11. Procedura dotycząca identyfikacji oraz dokumentowania transakcji z podmiotami z rajów podatkowych
12. Procedura określająca sposób postepowania poszczególnych pracowników Spółki w przypadku prowadzenia w Spółce postepowań/kontroli z zakresu prawa podatkowego
13. Procedura dotycząca realizacji zobowiązań podatkowych w Spółce tzw. polityka podatkowa
14. Strategia podatkowa – w kontekście obowiązku publikowania sprawozdania z realizacji strategii podatkowej
15. Schematy podatkowe MDR